Optymalizacja tras serwisantów w iService
3.06.2021

Optymalizacja tras serwisantów w iService

Optymalizacja tras serwisantów w iService

Optymalizacja tras to jeden z modułów oprogramowania iService, które wspomaga pracę serwisantów w terenie i usprawnia ich komunikację z koordynatorami.

Moduł ten wdrożyliśmy u jednego z liderów branży piwowarskiej. Blisko setka serwisantów codziennie serwisuje instalacje nalewania piwa w ponad dwudziestu tysiącach lokali w całej Polsce. Planowanie zleceń serwisowych na taką skalę to niezwykle złożony proces. Należy przy tym brać pod uwagę zarówno konieczność terminowego wykonywania czynności serwisowych, jak i godziny dostępności poszczególnych lokali. Z drugiej strony oczywiście chodzi o to, żeby dotrzeć do wszystkich przejeżdżając jak najmniej kilometrów i generując jak najmniej nadgodzin pracowników. Ta wielość ograniczeń sprawia, że ręczne ułożenie optymalnego harmonogramu staje się co najmniej bardzo trudne.

Rozwiązaniem tego problemu jest moduł oprogramowania Optymalizacja tras, który automatyzuje proces planowania zleceń serwisowych. Odpowiedni dobór kolejności wykonywania usług serwisowych prowadzi do znaczącego ograniczenia kosztów transportu i kosztów pracy.

Optymalizacja tras serwisantów – opis rozwiązania

Moduł optymalizacji tras umożliwia planowanie zadań serwisantom w najbardziej efektywny sposób. Trasy są tak zestawiane, by maksymalnie wykorzystać czas oraz ograniczyć koszty dojazdu do miejsc docelowych. Algorytm uwzględnia wiele zmiennych, mogących wpłynąć na czas realizacji zleceń. Proces optymalizacji opiera się na takich parametrach, jak: harmonogram realizacji zleceń, odległość, średnia prędkość na poszczególnych typach dróg, godziny otwarcia punktów czy czas konieczny dla wykonania usługi. Na podstawie tych danych rozwiązanie porządkuje zlecenia, zmniejszając ilość czasu, jaką serwisanci spędzają w podróży. Co więcej, ustawienie odpowiedniej kolejności zadań eliminuje niechciane przestoje i redukuje nadgodziny, które często mogą powstawać np. poprzez konieczność oczekiwania na otwarcie lokalu.

Algorytm ustawia kolejność wykonywanych zadań z uwzględnieniem nałożonych ograniczeń. Stały monitoring GPS pozwala na bieżąco sprawdzać postępy w realizacji danej usługi, a także szybko zareagować, np. poprzez przydzielenie innej ekipy serwisowej, będącej w pobliżu, w razie jakiejś sytuacji nadzwyczajnej. System w czasie optymalizacji nie pomija żadnego aspektu, wskazując najlepszą trasę.

Jakie korzyści przynosi moduł optymalizacji tras serwisantów?

Nasz klient, dzięki wdrożonemu modułowi, usprawnił proces wykonywania usług serwisowych, co przyczyniło się do wygenerowania sporych oszczędności. Jakie korzyści zapewniła optymalizacja tras serwisantów?

  • Obniżenie kosztów transportu poprzez zmniejszenie liczby przejechanych kilometrów. Algorytm przypisuje serwisantów do zleceń w danym regionie, redukując czas podróży między jednym punktem a drugim.
  • Redukcja nadgodzin. Uwzględnione zostają wszelkie ograniczenia, którą mogą wydłużać czas realizacji usługi, np. oczekiwanie na otwarcie danego lokalu.
  • Zwiększenie efektywności serwisantów. Dobre rozplanowanie pozwala na maksymalizację liczby wykonanych zleceń w danym czasie przez każdego serwisanta.
  • Zwiększenie pewności realizacji zleceń w ramach SLA.
  • Skrócenie procesu planowania. Algorytm układa zlecenia w optymalny sposób w krótkim czasie. Ręczne ustalanie tras byłoby nie tylko kłopotliwe, ale i czasochłonne; i wiązałoby się z większym ryzykiem popełnienia błędów.

Optymalizator zawsze wybiera najlepszą trasę dla danych warunków i występujących ograniczeń, co jest kluczowe dla podnoszenia efektywności usług serwisowych naszego klienta. Wdrożenie modułu optymalizacji tras pozwoliło ograniczyć koszty transportu o ponad 20%, znacząco ograniczyło też koszty nadgodzin i poprawiło efektywność wykorzystania czasu pracy serwisantów. Wdrożenie modułu zwróciło się w czasie krótszym niż 8 miesięcy.

Więcej informacji: iService – Mobilny Serwisant

Z naszych rozwiązań korzystają